Oto ogólny zarys systemu Demand Response (DR) opartego na zachętach, który jest faktycznie stosowany. Oprócz przedsiębiorstwa energetycznego i odbiorcy (konsumenta energii elektrycznej) istnieje jeszcze agregator. Agregatorzy zrzeszają dużą liczbę konsumentów i jest to powszechne dla konsumentów, którzy uczestniczą w odpowiedzi na popyt, aby podpisać umowy z agregatorami. W tym przypadku zlecenia oszczędzania energii i rekompensaty otrzymywane są od agregatora.
Dopasowanie podaży do popytu fotowoltaiki
- Agregator otrzymuje zlecenie oszczędzania energii od przedsiębiorstwa energetycznego i przekazuje zlecenie oszczędzania energii odbiorcom kontraktowym
- Agregator wydaje odbiorcom polecenia oszczędzania energii elektrycznej
- Konsumenci oszczędzają energię elektryczną
- Agregator zgłasza do zakładu energetycznego ilość zaoszczędzonej energii elektrycznej
- Przedsiębiorstwo energetyczne płaci agregatorowi opłatę uzależnioną od ilości zaoszczędzonej energii elektrycznej.
- Agregator wypłaca konsumentowi wynagrodzenie proporcjonalnie do ilości zaoszczędzonej energii elektrycznej.
Zalety reakcji na popyt
Jedną z korzyści płynących z obniżenia DR jest zmniejszenie ilości energii elektrycznej zużywanej w okresach szczytowych. Dzięki temu można zaoszczędzić pieniądze, nie musząc korzystać z droższych źródeł energii w godzinach szczytu. Mogłoby to również zmniejszyć zapotrzebowanie na dostawy energii w celu zaspokojenia szczytowego zapotrzebowania tylko przez kilka godzin w roku, zmniejszając koszty inwestycji kapitałowych i konserwacji.
Oszczędzanie energii jako konsument, to nie tylko oszczędzanie energii i czynienie dobra, to także korzyści ekonomiczne i cele biznesowe. Koncepcja traktowania nadwyżki zaoszczędzonej energii elektrycznej jako ekwiwalentu energii elektrycznej wytworzonej nazywana jest "negawatem".